داستان تلخ و شیرین لوازم‌خانگی ایران

تصور زندگی بدون لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی یا جاروبرقی تقریباً غیرممکن است، حتی لوازم دیگر این سبد مانند ماشین ظرف‌شویی، ماکروویو، چرخ‌گوشت، توستر، مخلوط‌کن، اسپیکر، ساندبار و غیره نیز در حال تبدیل‌شدن به نیازهای یک زندگی نرمال و راحت‌اند.
این وسایل لوازم خانگی اختراع‌شده‌اند و توسعه یافتند تا زندگی را برای ما راحت‌تر کنند، تا کارهای سنگین و خسته‌کننده یومیه را به‌جای ما انجام دهد، تا زمان بیشتری را برای گذران وقت با خانواده و رسیدگی به دل‌مشغولی‌هایمان داشته باشیم، ازاین‌رو بسیار از این محصولات جذاب و تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگانشان متشکرم!

لوازم‌خانگی در ایران تاریخچه‌ای بیش از یک قرن دارد، شاید زمان ورود اولین اقلام آن را به ایران ندانیم، اما سال ۱۳۱۶ بود که اولین کارخانه تولید شرکت ارج افتتاح شد و ایران به جمع تولیدکنندگان این صنعت پیوست، درست زمانی که دیگر کشورهای آسیایی از این صنعت بویی نبرده بودند؛ همان کشورهایی که امروز صاحب‌ سبک و برند اند.

در آن زمان که ارج پایه‌های تولید خود را با راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه (R&D) محکم‌تر می‌کرد، کشورهایی مانند چین و کره جنوبی یا مالزی هیچ تصویری از یک فنّاوری عجیب که می‌توانست لباس‌ها را بشوید، مواد غذایی را تازه و فرش نگه دارد، نهار و شام خانواده را آماده کند، آتش را برای پخت‌وپز مدیریت کند و در محیط خانه به نفع آسایش و راحتی ما معجزه کند نداشتند. اما متأسفانه با سیاست‌گذاری‌های نامناسب و عقب ماندن از قطار این فنّاوری، نتنها ارج تعطیل و تخطئه شد، بلکه ما هم از یک تولیدکننده و صاحب فناوری، به مصرف‌کننده و مونتاژ کننده تبدیل شدیم؛ این قصه تلخ همانی است که در صنعت خودرو نیز بر سرمان آمد...!

اما امروز و با تغییر سیاست‌گذاری‌های کلان و با بستن راه ورود خارجی‌ها یک‌بار دیگر به این صنعت ضعیف و لاغر شده اجازه توسعه و رشد داده شد تا با همکاری متقابل و الگوبرداری از نمونه‌های موفق خارجی، یک محصول قابل‌قبول و درخور شأن مصرف‌کننده ایرانی تولید کنند.
برای مثال در حال حاضر شرکت معتبر و باسابقه پاکشوما علاوه بر طراحی، توسعه فناوری، تحقیقات دانش‌بنیان و تولید محصولات خود، در همکاری مستقیم با برند کندی ایتالیا، محصولات این شرکت اروپایی خوش‌ساخت و دوست‌داشتنی را در ایران مونتاژ و تولید می‌کند؛ یا شرکت سام الکترونیک با جلب نظر شرکای کره‌ای خود، محصولات سامسونگ را بانام تجاری سام به بازار عرضه می‌کند، همین قصه برای گلدیران و ال‌جی نیز اتفاق افتاد تا خروجی آن محصولات برند جی‌پلاس باشد. ازاین‌دست همکاری‌ها در کشور کم نیست اگنس، تی‌سی‌ال، ایکس ویژن، دیپوینت و غیره نیز استفاده از همین مسیر میانبر «تجربه جهانی + نیروی کار ایرانی + بومی کردن فنّاوری» را در پیش‌گرفته‌اند تا در کوتاه‌ترین زمان به پختگی کامل و به لبه مرز تکنولوژی برسند؛ و در مسیر رسیدن به این هدف، مصرف‌کننده هم از محصولی باکیفیت، بدون آزمون‌وخطا و بروز و مدرن لذت ببرد.
در مورد تمام برندها به تفکیک توضیح داده‌ایم که می‌توانید از طریق لینک‌های مربوطه درباره آن‌ها بیشتر بدانید، از جمله لوازم خانگی کندی ایتالیا، جی پلاس، دوو، سام سرویس، ایکس ویژن، تی سی ال، دیپوینت، پاکشوما و...